Auto-servis budúceho nefajčiara

autor: MUDr. Sylvia Haeberle, internista a kardiológ  Centrum prevencie a liečby aSANTE

Poliklinika Mýtna, Bratislava

 

Takže: čo môže fajčiar urobiť pre to, aby celkom zanechal fajčenie.

 

 

  • Podmienkou číslo jedna je, že fajčiar musí CHCIEŤ tento zvyk na trvalo zanechať.  Bez splnenia tohto predpokladu budete zaručene (skôr či neskôr) neúspešní. Rozhodnutie musí byť pevné, po zrelej úvahe a odhodlanie silné. Samozrejme sa nevylučuje venovať toto úsilie a celú cestu k cieľu niekomu, koho máme radi a poteší ho vaše nefajčenie. A ak získate  aktívnu podporu niekoho blízkeho, poistíte si jednak slabé chvíľky a aj jeho radosť zo spoluúčasti na dobrej veci.

 

  • Najjednoduchšou cestou je dať sa „navigovať“ u odborníka: lekár alebo  psychológ   vám poradí pre vás najoptimálnejší spôsob odvykania i zotrvania pri abstinencii od cigariet. Lekár navyše pozná váš zdravotný stav a môže v prípade voľby tejto cesty  použiť aj medikamentóznu liečbu. Ale nie je to jediné riešenie. Aj lekár môže zvoliť inú cestu, podobnú  psychologickému vedeniu. Prekonzultujte s lekárom svoje odhodlanie a zapojte ho do navigácie. Zlepšíte šancu na úspech. (....aj nefunkčné hodiny zanesieme hodinárovi a s boľavým zubom ideme k zubárovi..., tak prečo chodiť s fajčením napr. ku záhradníkovi). Závislosť na nikotíne je skutočný (a veľký) zdravotný problém. (Mimo toho aj etický, spoločenský, finančný....).

 

  • Ak chcete riešiť stav „svojpomocne“, máte šancu priamo úmernú vášmu rozhodnutiu/odhodlaniu a miere vašej vlastnej vytrvalosti. Odporúčam ešte stále  si „nezatvárať dvere pred odborníkom“.  Požiadajte aspoň niekoľkých iných ľudí vo svojom okolí, aby vás v snahe podporili  a „neuvádzali vás do pokušenia“. Nevylúčte ani deti. Ak sú vaši komplici chápaví, nefajčiari a majú vás radi, zíde sa vám to v prvých dňoch, týždňoch ba až mesiacoch.   Po rozhodnutí nefajčiť je potrebné  sa niečo o svojom fajčení  a o sebe „naučiť“ . Svoju vytrvalosť, psychickú výdrž, tvrdohlavosť a slabosti dospelý človek väčšinou vie odhadnúť (viac- menej  J ).

 

  • Odpozorujte  v akej situácii (činnosť, psychické rozpoloženie, okolnosti....)fajčíte, pozrite si zloženie cigariet, prečítajte si o nikotíne a ostatných (mnohých škodlivých!) chemikáliách v cigarete, informujte sa o prídavných látkach určených na posilnenie závislosti, i o predajných praktikách a pod. U „šmejdov“  odsudzujeme, že ľuďom vnucujú predražený tovar mizernej kvality, vy platíte (veľa peňazí) za exemplárnu škodlivinu a natískate ju svojmu telu z vlastnej vôle a bez vonkajšieho nátlaku!

 

  • Spočítajte si koľko peňazí miniete na tabakové výrobky za týždeň, mesiac, rok a koľko ste už minuli za celú dobu fajčenia. Výslednú  hodnotu, žiaľ už len virtuálne,  „ premeňte“ na niečo užitočné, príjemné, hodnotné.  Navyše si odrátajte zo života 10-15 rokov. 

 

  • Aj váš domáci zvierací miláčik zomrie skôr, ako keby žil u nefajčiarov. 

 

  • Napíšte si ciele, prečo, pre koho by ste chceli prestať fajčiť. Rátajte  s vyššou kvalitou zdravia, psychickou a fyzickou pohodou, belšími záclonami, znížením šance požiaru, finančným prospechom, sviežejším dychom, kultivovanejším prejavom, väčším množstvom času, 10(-15) rokmi života,  mladším výzorom (kvalita kože, ciev, neskoršia tvorba vrások) .....

 

  • Určite si „záložné“ riešenia pre prípad krízy: napr. ako budete riešiť  neodolateľnú chuť na cigaretu vo zvyčajnej situácii, ktorú nasleduje zapálenie si cigarety. Náhly nepredvídaný stres aj kontakt s fajčiacou osobou môže byť veľkou výzvou. Naplánujte si „náhradné“ činnosti.  „Náhrada“ v tomto prípade bude kvalitatívne  neporovnateľne hodnotnejšia ako fajčenie (šport = optimum, iná odmena: odporúčame však spájať s aktivitami, ktoré prinášajú aj iný zdravotný prospech: napr.  pracovať na tvarovaní postavy, na redukcii hmotnosti, na prestavbe bytu/ inom sfunkčnení  vášho okolia. Nespájajte ukončenie fajčenia s útrapami, ale s niečím progresívnym,  pekným a prínosným pre seba i okolie. Dostane sa vám vyššej podpory i satisfakcie......... A nevylučujte pomoc lekára ( ani na polceste, prípadne ak sa treba vrátiť na začiatok).

 

Ceníme si už aj snahu. Ale pomôže len reálny výkon. Nie ste prví, nie ste sami......., ale  pracujte na tom, aby ste boli úspešní. Nechcete sa predsa pokúsiť prestať , ale chcete prestať fajčiť. Pokúsi sa ročne asi 40% fajčiarov, chce  prestať okolo 70%, ale prestane oveľa menej (v závislosti od zvolenej taktiky a sily osobnosti). Ak potrebujete viac faktov a stratégiu ušitú na mieru, radi vám pomôžeme....

Asante