Zápal vonkajšieho zvukovodu_Otitis externa

autor: MUDr. Tatiana Mikulíková - otorinolaryngológ

Zápaly vonkajšieho zvukovodu sú zápaly kože a

priľahlých tkanív. Príčinou zápalu je najčastejšie

infekcia.

Ucho je polohovo sluchový orgán.

Tvorí ho: vonkajšie ucho, stredné ucho a vnútorné ucho.

Vonkajšie ucho sa skladá z ušnice a vonkajšieho zvukovodu, ktorý uzatvára blanka bubienka. Vonkajší zvukovod je mierne zakrivená, asi 2 – 2,5 c

cm dlhá trubica. Je pokrytý kožou, ktorá vo vonkajšej (prednej) časti obsahuje chĺpky a mazové žľazy produkujúce ušný maz.

Zápaly vonkajšieho zvukovodu sú zápaly kože a priľahlých tkanív.

Príčinou zápalu je najčastejšie infekcia. Do zvukovodu sa zanesie vodou - kúpanie v jazerách a bazénoch, uterákom, prstami, čistením, najmä prílišným, poranením

pokožky.

Infekciu môžu spôsobiť:

• baktérie
  • kvasinky a plesne
  • vírusy

Iný typ zápalu je súčasťou chorôb kože ako lupienka, alergia, ekzém.

Formy zápalu vonkajšieho zvukovodu sú:

• ohraničené - lokalizované
  • difúzne - postihujúce kožu v celom rozsahu

Ohraničený zápal , ľudovo nazývaný vred, je zápalom mazovej žľazy, alebo vlasového korienka. Preto býva lokalizovaný v prednej časti zvukovodu, blízko vchodu najčastejšie na jeho dolnej a prednej stene. Spôsobuje intenzívnu bolesť, ktorá sa stupňuje pri žuvaní alebo zatlačení na ušnicu pred zvukovodom. Lieči sa konzervatívne - aplikáciou mastí s ichtiolom a antibiotikami, v prípade šírenia sa zápalu do lymfatických uzlín a stúpaním telesnej teploty aj celkovým podaním ATB. Ak sa zápal ohraničí, vyhnisá, je indikovaná incízia (narezanie) a drenáž.

Difúzny zápal vonkajšieho zvukovodu postihuje kožu v celom rozsahu. Bakteriálny zápal- prejavuje sa zaliehaním, bolesťou a výtokom. Koža je opuchnutá, prekrvená, objavuje sa hnisavý sekrét. Lumen je zúžené až uzavreté.

Plesňový zápal je menej bolestivý, pacienta viac trápi svrbenie. Tvorí sa biely, miestami sfarbený povlak, niekedy až bieložlté hmoty podobné vate.

Vírusový zápal sa vyskytuje najmä pri chrípke, herpese. Vo zvukovode sa tvoria pľuzgiere naplnené sérom až krvou, a keď praskajú, objaví sa výtok riedkej tekutiny s prímesou krvi. Zápal je veľmi bolestivý.

Liečba:

Liečba je väčšinou konzervatívna - lokálna- dôkladné vyčistenie zvukovodu, aplikácia mastí alebo kvapiek podľa etiologického agens. Pri bakteriálnych zápaloch lokálne antibiotiká alebo chemoterapeutiká, perorálne ATB pri vzostupe teplôt a šírení sa zápalu do uzlín.

V prípade kvasiniek a plesní aplikujeme antimykotiká. Pri virózach ušné kvapky Burrow. Vždy je dôležité pravidelné čistenie a ošetrovanie zvukovodu postihnutého ORL lekárom.

Ekzém vonkajšieho zvukovodu

Ekzém vonkajšieho zvukovodu je pomerne častou chorobou.

Je to zápal kože, vyvolaný účinkom alergénov, chemických látok, toxínov, dráždivých látok ako mydlo, šampóny, kozmetické prípravky, ale aj vytekajúceho sekrétu pri zápale stredného ucha.

Častejšie sú postihnutí ľudia s oslabenou imunitou, alergiami, chronickými chorobami ako cukrovka, nádorové ochorenia....

Poznáme :

• suchý ekzém - suchá, olupujúca sa pokožka s lupinkami, sprevádzaný svrbením
  • vlhký (mokvavý) ekzém - pokožka je zapálená, tvoria sa na nej pľuzgieriky, praskajú, zasychajú, tvoria sa prasklinky, svrbenie sa najmä pri bakteriálnej superinfekcii stupňuje do bolesti.

Liečba si vyžaduje spoluprácu ORL lekára, dermatológa, aj alergológa. Ak sa zápal zvukovodov lieči včas a správne, takmer vždy sa vyhojí bez komplikácií. U niektorých pacientov sa napriek dôkladnej liečbe opakuje.

Keďže akútny zápal zvukovodu je najčastejší v lete, v období kúpania, je nutné mu predchádzať dôkladným vysušením zvukovodu, poprípade pri náchylnosti na zápal používaním vložiek proti vnikaniu vody do ucha. Zabránime tým tomu, aby sme si pokazili letnú dovolenku pri vode.